Yoga voor senioren

Dat bewegen belangrijk is om gewrichten soepel te houden en jong en levenskrachtig te blijven, dat weten de meeste mensen wel. Veel senioren gaan bijvoorbeeld wandelen of naar de sportschool. Maar misschien is yoga nog wel een betere keus.

Yoga is voor elke leeftijd. Juist omdat yoga geen wedstrijdelementen heeft, kan iedereen, op elk niveau aan yoga doen. Daarnaast is het een complete oefening. U beweegt niet alleen, maar werkt ook aan u ademhaling, balans en bewustzijn.

Bij hatha yoga is veel aandacht voor de gewrichten, bewegelijkheid en spierkracht. Bepaalde oefeningen helpen bijvoorbeeld de bloeddruk te normaliseren of  balans te brengen in het zenuwstelsel. De afwisseling tussen spanning en ontspanning in de oefeningen leveren energie op.

Juist omdat de drempel laag is, is het een ideale manier om in beweging te zijn. U hoeft niet lenig te zijn, of heel sterk, u heeft zelfs geen enkele sportervaring nodig. Iedereen kan op elk moment beginnen. De oefeningen zijn afhankelijk van wat u zelf kunt of prettig vindt. Iedere les is een mogelijkheid om nieuwe inzichten te verwerven. Zo raakt u bewust van uw grenzen, maar u ontdekt bovenal nieuwe mogelijkheden.

De oefeningen worden staand, zittend en/of liggend uitgevoerd. Als een houding moeilijk is, zijn aangepaste oefeningen mogelijk, op een stoel bijvoorbeeld.

Naast de bewegingen is ademhaling natuurlijk ook belangrijk. Een goede ademhaling is de basis voor een gezond lichaam. Als het lichaam in balans is voelt u zich gezonder en zelfverzekerder.

Iedereen vanaf 55 jaar.

Plaatsing verloopt via ouderenvereniging. In overleg kun je ook individueel les krijgen.

In overleg

Gemakkelijk zittende kleding en een badlaken