Meridianen en yoga

In ons lichaam stromen allerlei energiebanen. Net als de chakra’s zijn deze niet te zien of te pakken. Deze zogeheten meridianen hebben voor alle mensen dezelfde begin- en eindpunten en stromen volgens een exacte lijn. Die lijnen zijn weer in punten verdeeld, de punten waarop bijvoorbeeld acupuncturisten hun naaldjes zetten. Ieder punt afzonderlijk heeft een taak in het spierstelsel, de emoties, het endocriene systeem, etc.

We kennen 2 centrale meridianen; het conceptievat en het gouverneursvat.
Het conceptievat begint op het schaambeen en loopt omhoog naar de onderlip.

Het gouverneursvat begint bij het stuitje, gaat over de rug en over het hoofd naar de bovenlip. Deze twee banen vormen een paar. Door bewegingen met de wervelkolom te maken, activeer je direct de twee belangrijkste meridianen.

Dan zijn er nog 12 orgaanmeridianen. Van elk van deze meridianen heb je er twee, die precies gespiegeld aan de linker- en rechterkant van je lichaam lopen. Ze hebben de naam van een orgaan, maar hoeven daar niet bij in de buurt te lopen. Ze beginnen of eindigen op een punt in een nagelbed (vinger of teen). Het andere uiteinde zit ergens in het lichaam.

Zo heb je bijvoorbeeld 2 hartmeridianen. Deze beginnen elk in een oksel en lopen via de binnenkant van je arm naar het nagelbed van de pink aan de binnenkant van de nagel.

Binnen de yoga is kennis van meridianen voor mij belangrijk om de energiebanen op de juiste manier te activeren. Omdat orgaanmeridianen aan beide zijden van het lichaam lopen, worden asana’s altijd even vaak links en rechts gedaan. Door bewegingen vloeiend te maken, gaat de energie stromen zoals het hoort. Op die manier creëer je balans.